ليلا و سکينه از زندگي تلخ خود مي گويند

مجله شيرين

محل تبلیغ شما تهران گراف


ليلا و سکينه از زندگي تلخ خود مي گويند

ا
ليلا و سکينه از زندگي تلخ خود مي گويند

مجله شيرين :

لیلا گذشته خود را حکایت می کند، از برادرانش و کمک به آنان برای خرید مواد مخدر می گوید که مجبور بوده هر روز برای خود و برادرانش هم مواد تهیه کند و هم مواد بفروشد.


وی می گوید: آنگاه که تحمل کردن خانواده برایم سخت شد در 18 سالگی با مردی که 30 سال ازم بزرگتر بود و خوشی هایش را پای منقل زیر زمینمان با پدر و برادرانم تقسیم می کرد ازدواج کردم.


لیلا دختر روستایی فهمیده بود که دیگر آغوش پدرش جای محبت ، نوازش و عشق ورزی نیست زندگی خود را برای فرار از تهیه مواد برای خانواده نابود کرد.


چند ماهی از ازدواج لیلا نگذشته بود که خود را پای بساط نشئگی شوهر ،پدر و برادرانش دید .


لیلا اکنون زنی 30 ساله است اما گویی 60سال سن دارد ، قربانی مردان خانواده اش، بی خیال از مشکلات زندگی در توهمی ساختگی معتقد است که مواد او را از همه رنج ها رهانیده است .


لیلا خانم می گوید که هرکز نمی تواند اعتیادش را ترک کند.
سکینه یکی دیگر از قربانیان اعتیاد دارای سه فرزند است و توسط شوهر خود معتاد شده است.


او از گذشته خود ابراز پشیمانی می کند گو اینکه اعتیادش موجب خودکشی یکی از فرزنداش شده است.


این مادر اکنون خود را از چنگال مواد مخدر رهانیده و بهبود یافته است ،بی اختیار اشک از چشمانش سرازیر می شود و می گوید دختر 13 ساله ام بخاطر کنایه های دوستانش از اعتیاد من خودکشی کرد.


اعتیاد مرزی برای جدا کردن آدمها از دنیای واقیت و دنیای وهم انگیز فراموشی و رویاهاست.


این اپیدمی دردناک همچون غولی از کیسه تجارت جهانی خارج می شود و هر روز با لذتی بیشتر و بخشی از جهان هستی را به آلودگی آغشته می کند.


این افیون سیاه و چرکین همه مرزها را در می نوردد ، چهار چوبهای سنتی را فرو ریخته و در تک تک رگهای خونی جسم زنان و دختران جوامع جاری و ساری می شود.


اغلب در ذهن ها یادآری اعتیاد با تصور یک مرد معتاد همراه است و این بدلیل نمود یافتن بیشتر معتادین مرد در گوشه های نازیبایی جامعه امروزی است.


اما بطور یقین در دنیای پیش رو چشمان کور این هیالوی مخوف قادر به تشخیص نخواهد بود و زنان و کودکان را نیز به کام خود فرو می برد .


کارشناسان مسائل اجتماعی، علی رغم تصور عموم مردم معتقدند که آسیب پذیری زنان در اجتماع و احتمال در معرض قرار گرفتن زنان در برابر اعتیاد بیش از مردان است.


در صورت گرفتاری این قشر به بلای خانمان سوز اعتیاد ، بدلیل حساسیت فزونتر و و برخوردار نبودن از راههای گریز به سختی می توانند خود را از وضع موجود برهانند.

** گرایش زنان به مواد مخدر


کارشناس امور بانوان فرمانداری گچساران اعتیاد زنان را تحمیلی و منفعل دانست و افزود: زن در خانواده سنتی چهره ای منفعل است که همواره مانند انسانی آتش خاموش کن در پی تعدیل مشکلات و آسیب های دورن خانواده است.


فرشته ظفری ادامه داد: ساختار فرهنگی جامعه سنتی، زن را در جایگاهی پایین تر از مرد قرار داده و وی را دنباله رو مردان می داند، که به تبع آن همواره تحت تاثیر اعمال و افکار مرد خانواده است.


وی، سرکوب اجتماعی و خانوادگی . فروریختن حس اعتماد بنفس در زنان را تحریکاتی برای روی آوردن آنان به سمت مواد مخدر دانست و افزود: نداشتن پشتوانه محکم قانونی و تعریف شده برای این قشر گسترده و برخوردار نبودن آنان از بسیاری از حقوق طبیعی خویش، آنان را همانند انسانهای که دارای اختلافات روانی هستند به مصرف سیگار، هروئین، تریاک، شیشه و حتی مشروبات الکلی سوق می دهد.


وی تصریح کرد: زنان اغلب به عنوان اهرمهای مهم برای نقل و انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند.


ظفری گفت: از آنجا که معتادان به اختلافات روانی دچار می شوند، درصدد ابتلای دیگران به مصرف مواد برای آسایش و قدرت عمل بیشتر خود بوده و در این راستا زنان بی گناه را به دامن اعتیاد می کشاند.

** فعالیت مرکز ترک اعتباد زنان در گچساران


رئیس مرکز نیمه اقامتی ترک اعتیاد بانوان شهرستان گچساران گفت: در سه سال اخیر بیش از 280 زن و دختر در این مرکز ترک اعتیاد درمان شده اند.


کبری محمدی افزود: سن این زنان و دختران از 13 تا 60 سال بوده است.


وی اظهار داشت: 80 درصد از افرادی که برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می کنند از استان های همجوار هستند.


محمدی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 13 زن معتاد در کمپ ترک اعتیاد این شهرستان تحت درمان هستند که از این تعداد هشت نفر از استان بوشهر هستند.


وی تصریح کرد: ماده مخدر مصرفی بانوان معتاد شهرستان گچساران که هم اکنون در کمپ ترک اعتیاد به سر می‌برند ' هروئین و شیشه' بوده است.


محمدی گفت: 80 زن معتاد در سال گذشته در این کمپ بستری و بهبودی خود را بازیافتند که 20 نفر از آنان در شهرستان گچساران سکونت دارند.


وی گفت: فعالیت مرکز نیمه اقامتی ترک اعتیاد فرشتگان ویژه بانوان از سال 1394 شروع و تاکنون توانسته گام های مثبتی برای ترک اعتیاد زنان معتادی که به این مرکز مراجعه می کنند، بردارد.


رئیس مرکز ترک اعتیاد بانوان شهرستان گچساران، هزینه نگهداری ماهیانه هر زن معتاد در این کمپ را 450 هزارتومان عنوان کرد.

** اشتغال مهمترین مشکل معتادان پس از ترک


رییس اداره بهزیستی گچساران گفت: ماهانه 25 نفر برای ترک مصرف مواد مخدر به مراکز نیمه اقامتی این شهرستان مراجعه و در مدت 28 روز اقدام به ترک اعتیاد می کنند.


مهران کشاورز گفت: 6مرکز ترک اعتیاد در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد پنج مرکز ترک اعتیاد مختص آقایان و یک مرکز ترک اعتیاد مختص بانوان است.


وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که از امسال برای ترک مصرف مواد مخدر به مراکز درمانی زیر پوشش بهزیستی شهرستان مراجعه کرده اند جوانان بین20 تا 30 سال سن بودند.


وی تعداد کمپ های سرپایی ترک اعتیاد شهرستان گچساران را نیز یک مورد ذکر کرد و گفت: ماهانه 80 نفر به این مراکز درمانی مراجعه می کنند.
کشاورز تاکید کرد: مهمترین مشکل اداره بهزیستی گچساران ایجاد اشتغال برای معتادان پس از ترک مصرف مواد مخدر است.

** راهکار برای پیشگیری از اعتیاد


فرماندار گچساران گفت: برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر می توان راهکار های مهمی در سطح فردی و هم اجتماعی ارائه داد.


عبدالرحیم رحیمی افزود: آموزش دانش آموزان در مورد مضرات مواد مخدر، ایجاد مراکز فرهنگی نظیر کتابخانه ها و مراکز هنری ، افزایش سطح آگاهی مردم، ایجاد اشتغال، تبلیغات و رسانه های گروهی، پاکسازی جامعه از مواد مخدر ، تقویت هرچه بیشتر معنویات در جامعه و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر از راهکارهای مهم برای پیگیری از این معضل اجتماعی است.


رحیمی بیان کرد: خانواده ها با تقویت اعتقادات دینی و مذهبی، ایجاد سرگرمی های سالم، کنترل فرزندان، جلوگیری از حضور فرزندان در مجالس بی بند بار و آگاهی از گذراندن اوقات فراغت فرزاندان می توانند در پیشگیری از مواد مخدر نقش مهمی داشته باشند.

**ترک اعتیاد 57درصد از معتادان در مراکز ترک اعتیاد گچساران


معاون توسعه و پیشگیری اداره بهزستی گچساران گفت: 300 نفر سال گذشته به مراکز نیمه اقامتی ترک اعتیاد این شهرستان مراجعه کردند که از این تعداد تاکنون 170 نفر موفق به ترک مواد مخدر شدند.


حشمت اله حبیبی افزود: داروهای لاغری یکی از مهمترین عوامل افزایش تعداد زنان معتاد به مواد مخدر در سال های اخیر به شمار می رود.
وی تصریح کرد: همچنین آمار اعتیاد دانشجویان و دانش آموزان به دلیل استفاده از داروهای بیداری در شب امتحان، رو به افزایش است.
حبیبی افزود: اعتیاد در یک فرآیند منطقی قابل درمان است و در این زمینه خانواده فرد مورد درمان هم باید آموزش های لازم را ببیند لذا از روش های فریبنده و جعلی که خطرات زیادی دارند باید اجتناب کرد.

**کشف 214 کیلوگرم مواد مخدر در گچساران


فرمانده انتظامی گچساران گفت: 214 کیلو گرم انواع مواد مخدر امسال درمحورهای ارتباطی این شهرستان کشف و ضبط شده است.
سید محمد موسوی افزود: مواد مخدر مکشوفه شامل تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بوده است.
وی بیان کرد: در این زمینه 24 خودروی سبک و سنگین توقیف و به پارکینگ منتقل شد.


موسوی ابراز کرد: همچنین در طرح پاکسازی مناطق آلوده بیش از 12 کیلو 700 گر انواع مواد مخدر در این شهرستان کشف شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه 32 نفر معتاد و خرده فروش دستگیر و متهمان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.


موسوی تصریح کرد: طرح پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر از اولویت های پلیس مبارزه با مواد مخدر است که در طول سال بر حسب اولویت در مراکز آلوده اجرا می شود. . .

پايان

منبع : ايرنا



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 139

تاریخ انتشار: ساعت:

برچسب ها : ,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:




دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((مجله شيرين)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف